poruszanie się jachtu:
• Zgodnie z pierwszą zasadą dynamiki Newtona gdy wartości tych sił są równe jacht
powinien płynąć do przodu z niezmienną prędkością
• W przypadku, gdy siła aerodynamiczna (TA) jest większa od siły oporów
hydrodynamicznych (FB) jacht przyspiesza
• W przypadku, gdy siła aerodynamiczna (TA) jest mniejsza od siły oporów
hydrodynamicznych (FB) jacht zwalnia
Zrównoważenie żaglowe jachtu – występuje wtedy, gdy jacht płynie ustalonym kursem (bez
tendencji do skręcania) ze sterem w pozycji '0', czyli płetwa sterowa ustawiona jest w
diametralnej jachtu. Uzyskuje się taki stan poprzez odpowiednie ustawienie żagli.
Gdy nie można uzyskać stabilnego kursu ze sterem w pozycji '0' poprzez odpowiednie
ustawienie żagli i jacht wykazuje tendencje do ostrzenia bądź odpadania. Mówimy, że jacht
jest nawietrzny (ostrzy) lub zawietrzny (odpada).
Nawietrzność
Jeżeli przesuniemy środek ożaglowania
stronę rufy lub środek bocznego oporu w stronę
dziobu powstanie moment obrotowy
wywołujący skręt jachtu w stronę wiatru - jacht
stanie się nawietrzny.
Nawietrzność wywołuje:
• wyluzowanie lub zrzucenie foka
• przegłębienie dziobu
• podniesienie płetwy sterowej
• wybranie grota
• pochylenie lub przesunięcie masztu w
kierunku rufy
Zawietrzność
Jeżeli przesuniemy środek ożaglowania do
przodu lub środek bocznego oporu do tyłu,
powstanie moment obrotowy wywołujący
jachtu od wiatru - jacht stanie się zawietrzny.
Zawietrzność wywołuje:
• wyluzowanie lub zrzucenie grota
• przegłębienie rufy
• podniesienie miecza
• wybranie foka
• pochylenie lub przesunięcie masztu w
kierunku dziobu
Położenie środka bocznego oporu i środka ożaglowania nie jest stałe, zmienia się wraz ze
wzrostem siły wiatru i prędkości. Dla nowoczesnych jachtów zwiększenie przechyłu również
wywołuje wzrost nawietrzności. Mniejsze jachty projektuje się przeważnie tak, aby były
nieznacznie nawietrzne - ułatwia to ostrzenie jachtu przy szkwałach podczas kursów ostrych.